//
you're reading...
Balaguer

Els alcaldes critiquen les mesures del Govern per compensar la reducció de trens entre Lleida i la Pobla

Els alcaldes dels municipis afectats per la reducció de trens entre Lleida i la Pobla, que es farà a partir del 6 de febrer, han criticat que la decisió l’hagi pres unilateralment el Govern sense consultar el territori. L’alcalde de la Pobla de Segur (Pallars Jussà), Lluís Bellera, considera que rebaixar el preu del bitllet d’autobús fins a un 54% per equiparar-lo amb el del tren és “comprar els usuaris”. A més, opina que la combinació plantejada entre autobús i tren és “un pedaç molt mal cosit”. Per la seva banda, l’alcalde de Tremp, Víctor Orrit, ha criticat que es podria haver esperat a fer aquesta reestructuració quan el Govern hagués tingut els estudis de mobilitat que diu que vol fer al Pallars.

El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha presentat aquest dimarts la reorganització dels serveis d’autobús que connecten el corredor de Lleida – la Pobla de Segur – Esterri d’Àneu perquè estiguin coordinats amb el tren i per tant la supressió de freqüències ferroviàries afecti el menys possible els usuaris. A partir de dilluns 6 de febrer, el servei entre Lleida i Balaguer passa de 8 a 4 freqüències per sentit diàries en dies laborables i de 7 a 3 en festius. El servei de tren de Balaguer a la Pobla de Segur passarà, per la seva banda, de 3 a1 per sentit tant en festius com en feiners.

L’objectiu és, tal com ha explicat Font, fer més eficient a la xarxa de transport públic i garantir la seva viabilitat econòmica tenint en compte la demanda existent. Amb aquesta reestructuració el Govern s’estalviarà 700.000 euros ja que el dèficit del servei de tren entre Lleida i la Pobla passarà dels 2,7 el 2011 als 2 milions d’euros previstos per aquest 2012.

Font ha explicat que es pretén oferir una oferta conjunta, complementària i coordinada entre els serveis d’autobús i ferroviaris per cobrir la demanda de mobilitat, eliminant duplicitats ineficients A més, es crearà un nou abonament integrat i es reduirà el preu del bitllet senzill d’autobús gairebé a la meitat per equiparar-lo al del tren.

Tot i la reducció del servei de tren entre Lleida i la Pobla de Segur, Font ha assegurat que l’objectiu no és tancar el servei sinó assegurar la viabilitat econòmica i el manteniment en el futur de la línia. Mostra d’això, ha explicat, és la inversió de 725.000 euros en obres de millora de la infraestructura d’aquesta línia. Concretament, la rehabilitació del túnel existent entre Sant Llorenç de Montgai i Vilanova de la Sal. A més, el cost d’explotació d’aquesta línia el 2012 és d’1,8 milions d’euros, una diners que, assegura, “si volguéssim tancar la línia, no pagaríem”.

El Govern també treballa, ha afegit Font, en la implantació d’un nou model de gestió que millori la rendibilitat de futur d’aquest servei de transport i està estudiant la compra de nous trens, més eficients, que permetin augmentar la competitivitat de la línia. En aquest sentit, alcaldes com Víctor Orrit, han dit no entendre aquesta contradicció ja que per dur a terme la dotació de nous trens cal una inversió i la supressió de trens, ha recordat, s’ha fet bàsicament per motius econòmics.

Reestructuració dels serveis d’autobús

Amb la reorganització dels serveis de bus presentats el corredor Esterri d’Àneu- la Pobla- Lleida disposarà de 3 expedicions d’anada i tres de tornada. A més, per millorar la comunicació amb Barcelona, s’introdueixen nous serveis de bus coordinats amb les sortides i arribades del tren a l’estació de Lleida. En aquest sentit s’ha habilitat un nou servei de bus els diumenges i festius pels estudiants per accedir a Barcelona que sortirà les 17.00 hores d’Esterri d’Àneu, passarà per la Pobla a les 17.59 hores i arribarà a Balaguer a les 19.21h. Aquest servei enllaçarà a les 19.55h a Balaguer amb un servei directe cap a Barcelona que arribarà a les 21.15h a Palau Reial.

A més, també estarà disponible des de dilluns que ve i cada tarda un nou servei de bus que sortirà de l’estació de trens de Lleida a les 19.20 hores, que podran aprofitar els passatgers que arriben de Barcelona amb l’AVANT a les 19.13 hores. Aquest autobús arribarà a la Pobla a les 21.27 hores i a Esterri d’Àneu a les 22.29 hores

Pel que fa als feiners al matí, els usuaris disposaran del servei de bus la Pobla-Barcelona amb sortida a les 6.30 hores i arribada a Barcelona a les 9.40 hores. Els ciutadans d’Esterri d’Àneu podran agafar el bus de les 5.20 hores que arriba a la Pobla a les 6.19 hores per enllaçar amb el que va a Barcelona.

D’altra banda, en el tram Balaguer-Lleida FGC ofereix en total 4 serveis d’anada i 4 de tornada que, juntament amb els serveis de bus existents, permetran oferir, tal com ha explicat Font, una connexió de transport públic pràcticament cada hora els dies feiners.

Nous abonaments i preus del bus

Pel que fa al marc tarifari, els preus del bitllet senzill de bus s’equiparen als preus del tren en el corredor Lleida-la Pobla-Esterri d’Àneu, la qual cosa suposa estalvis de fins al 54% respecte al preu actual en el trajecte de la Pobla-Lleida (de 13,50 a 6,20 per viatge), o del 46% en el tram Tremp-Lleida (d’11.60 a 6,20 per trajecte). També es mantenen els descomptes existents per a gent gran, estudiants de la UdL i famílies nombroses i monoparentals.

A més, es crea un nou abonament multiviatge per al bus, la T-10/60, que obliga a fer 10 viatges en un màxim de 60 dies, i amb estalvis de fins als 65% respecte dels preus actuals. Amb la T-10/60 el viatge de la Pobla a Lleida o el de Tremp a Lleida, per exemple, costarà 4,65 euros.

La Diputació proposa l’elaboració d’un estudi global del transport ferroviari de les comarques de Lleida per millorar l’eficiència

La Diputació de Lleida ha proposat al departament de Territori i Sostenibilitat l’elaboració d’un estudi global de les diverses línies de ferrocarril de les comarques lleidatanes amb l’objectiu de millorar la seva eficiència. Així ho ha anunciat aquest dimarts, el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, després de la reunió que ha mantingut amb el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font.

Reñe ha explicat que el Font ha acceptat la proposta que ha de permetre elaborar un estudi per planificar un sistema ferroviari més adequat, més àgil i ràpid per comunicar les capitals de comarca amb la capital del Segrià i així enllaçar també amb l’alta velocitat. Aquest estudi analitzarà la línia de tren entre Lleida, Balaguer i la Pobla de Segur; la línia Lleida-Manresa-Barcelona; la línia Lleida-Tarragona i la línia Montsó-Almacelles-Lleida. Reñé, però, conscient de la situació actual de crisi, ha afegit que les conclusions d’aquest estudi es guardaran fins que es puguin executar, quan millori la disponibilitat econòmica.

Advertisements

Debats

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Arxiu

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 15 other followers

%d bloggers like this: